بست کمربندی چیست ؟

بست کمربندی چیست ؟

بست های کمربندی معمولا از نوعی پلاستیک ساخنه می شوند و برای نگهداری و دسته بندی سیم و همچنین کابل های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. بر روی هر بست کمربندی یک دندانه ی هم سطح شده وجود دارد که به طرف دیگر  بست قفل می شود.

بست های کمربندی پلاستیکی در رنگ ها و سایز های مختلف تولید می شوند. علاوه بر این برخی از بست های کمربندی ممکن است در برابر اشعه ماورای بنفش نیز مقاوم باشند. این نکته را باید ذکر کرد ، که ساختار بست های کمربندی به گونه ای بوده که امکان یک بار استفاده از آن وجود دارد.

بست کمربندی برای اولین بار توسط شرکت الکتریکی توماس و بتس، در سال ۱۹۵۸ تحت نام تجاری Ty-Rap اختراع شد. در ابتدا آن‌ها برای مهار سیم هواپیما طراحی شده بودند. در طرح اصلی از یک دندانه فلزی استفاده می‌شد، و هنوز هم قابل تولید هستند. طراحی‌های تولیدکنندگان بعداً به طرح‌های پلاستیکی تغییر کرد.

بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی پلاستیکی از متریالی مانند پلی آمید ساخته و پرداخته می شود. بر این اساس، در شرایط محیطی مختلف و حساس، از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. اکثر کمربند کابل‌ها از نواری پلاستیکی دندانه‌دار که در انتهای آن ضامن جمع‌کننده‌ای قرار دارد، تشکیل شده‌اند. هنگامی که نوک بست کمربندی از درون ضامن عبور می‌کند، ضامن مانع برگشت نوار می‌شود و حلقه فقط می‌تواند کوچکتر گردد. در این حالت چند کابل می‌توانند به یکدیگر اتصال یابند. به منظور افزایش مقاومت بست کمربندی در برابر نور ماوراء بنفش در فضاهای باز، پلاستیک بکار رفته حاوی حداقل ۲٪ کربن سیاه جهت محافظت از زنجیر پلیمری و افزایش طول عمر بست کمربندی می‌باشد.

لازم به ذکر است که متناسب با نوع و مدل، انواع بست کمربندی در موارد و شرایط مختلفی کاربرد دارند. بر این اساس، نصب تجهیزات به یکدیگر و سامان دهی سیم و کابل ها در تابلوهای برق، برخی از موارد کاربرد بست های کمربندی به شمار می رود. علاوه بر این، ردپای انواع بست کمربندی در صنایع مختلف و گوناگون نیز به صورت محسوس و ملموس به چشم می خورد. استفاده در صنایع پوشاک، برق و صنایع غذا، از دیگر موارد کاربرد این محصول قلمداد می گردد. در صنایع برق، به منظور مرتب کردن و فیکس کردن کابل ها و دسته کردن سیم ها، حساب ویژه ای بر روی بست های کمربندی باز می کنند. ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که انواع بست کمربندی با عرض متنوع 5/2 الی 9 میلیمتر و طول 10 الی 70 سانتیمتر تولید و به فروش می رسند.

انواع بست کمربندی پلاستیکی

بست کمربندی پلاستیکی یکی از انواع بست می باشد که خود به دو نوع تقسیم بندی می شود. نوع اول از جنس نایلون 6.6 بوده و ساختار نوع دوم را نایلون 6.4 تشکیل می دهد. خصوصیات این دو نوع اکثرا یکسان بوده و می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بست های کمربندی پلاستیکی، همانند دیگر محصولاتی که از پلی آمید ساخته شده اند، نسبت به شرایط محیطی حساس و تاثیر پذیر هستند. بنابر این باید در محیط خشک و خنک انبارش شوند. این محصولات در کیسه های خلاء شده بسته بندی شده و ضروری است تا قبل از زمان استفاده در این نوع بسته بندی نگهداری شوند. بهترین زمان مصرف بست کمربندی پلاستیکی بعد از باز کردن بسته بندی خلاء، ۳۰ روز می باشد. تفاوت این دو نوع در مقاومت در برابر اشعه ی خورشید بوده که نوع دوم مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نوع اول دارد. لازم به ذکر است که نوع اول با رنگ شیری رنگ در بازار یافت می شود.

 ۱ – بست کمربندی پلاستیکی از جنس نایلون ۶/۶

این مدل از بست کمربندی پلاستیکی ،  دارای رنگ سفید است  و در برابر اشعه ماوراء بنفش  مقاومت بسیار کمی دارد. استفاده از این مدل از بست ها در محیط هایی که به دور از نورخورشید هستند بسیار مناسب است زیرا اگر در معرض نورخورشید قرار بگیرد دچار پوسیدگی قرار می گیرد.

بست کمربندی  دارای شیارهایی در قسمت داخلی بدنه خود می باشد  و قفل شدن این نوع بست به  دلیل وجود این شیارها و دندانه های ریز به راحتی  امکان پذیر است و با استفاده از کمترین نیرو و تنها در یک جهت می توان آن را قفل نمود و این مدل از بست کمربندی برای مصارف عمومی  به دلیل قیمت مناسب و  جنس پلاستیکی،  می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۲- بست کمربندی پلاستیکی پلی آمید ۴/۶

بست کمربندی پلاستیکی پلی آمید ۴۶  ، از نظر ظاهری کاملا شبیه به بست ۶۶ است  ولی از نطر استقامت و رنگ کاملا متفاوت با بست کمربندی پلاستیکی( نایلون ۶/۶)   که در قسمت بالا به توضیح آن پرداختیم ، این مدل  دارای رنگ مشکی  و مقاومت بسیار بالا در برابر اشعه  ماوراء بنفش است و می تواند در مدت زمان طولانی در معرض اشعه خورشید قرار بگیرد، بنابراین می توان در محیط های سر باز نیز از این مدل از بست پلاستیکی استفاده کرد.

این نوع بست ها دارای سطحی صاف و صیقلی است تا هنگام استفاده از آن خراش به دست نصب کننده وارد نشود. این بست های کمربندی مشکی رنگ می باشند.

با توجه به ارزان بودن و سهولت استفاده از بست کمربندی پلاستیکی، استفاده از این محصول راه حل بسیار اقتصادی جهت بستن دو یا چند شیء به یکدیگر می باشد جهت مقاوت بیشتر، این بست ها دارای طراحی یک تکه قفل و بدنه می باشد، این نوع بست کمربندی در قسمت های  بسیار وسیعی از صنایع و همچنین مصارف خانگی استفاده می شود. این نوع بست ها  در مقابل اشعه ماوراء بنفش و در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم  هستند، بدین معنی که در مقابل اشتعال مقاوم هستند و در صورت اشتعال خود به خود خاموش می شوند.  و از نایلون ۶/۴ اشتعال-مقاوم و اشتعال-خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2، ساخته شده است. با توجه به این موضوع، این نوع بست کمربندی گزینه بسیار خوبی برای استفاده در محیط باز و زیر تابش نور خورشید می باشد.

بست کمربندی برای اولین بار توسط شرکت الکتریکی توماس و بتس، در سال ۱۹۵۸ تحت نام تجاری Ty-Rap اختراع شد. در ابتدا آن‌ها برای مهار سیم هواپیما طراحی شده بودند. در طرح اصلی از یک دندانه فلزی استفاده می‌شد، و هنوز هم قابل تولید هستند. طراحی‌های تولیدکنندگان بعداً به طرح‌های پلاستیکی تغییر کرد.

الکتروسدن پلاس همچنین در بازار بست کمربندی فلزی بست کمربندی استیل نیز توانایی تهیه انواع بست فلزی را دارد .

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید:

بست استیل 

بست کمربندی پلاستیکی 

 

نظر خود را درج نمایید

Your email address will not be published. Required fields are marked *


تماس تلفنی
Open chat
واتس اپ